perjantai 7. maaliskuuta 2014

Tulevaisuus näyttää entistä enemmän kirkkaalta!

Tänään olin tutustumassa Pajulahden Valkku opiskelu linjaan. Tästä linjasta siis pääsee lähes joka puolelle urheiluun tekemään töitä. Todettiin, että vasta 2015 syksyllä voisin hakea sinne, sillä tälle hetkellä on aika paljon kuntoutuksia menossa vielä, joten ei olisi aikaa tähän kouluun vielä.

Pajulahden urheiluopistossa järjestettävä Valkku koulutus linja on ns. helpompi ja tarkoitettu sellaisille ihmisille jotka eivät ole kunnossa. Siis puhun vammaisista. Itse on vaikea uskoa/myöntää, mutta minäkin olen vammainen ja tulen olemaan koko loppu elämän sellainen. Se ei tosin vaikuta minun elämääni hirveän paljoa. Esimerkiksi sellaiset henkilöt jotka ovat sytymästä lähten olleet vammaisia tai jotain muuta sinne päin. En ole varma onko vammainen oikea sanan valinta, vai saanko jotakin syytteitä tämän tekstin kirjoitettua, mutta ajattelen, kun itsekkin olen vammainen niin miksi sitä sanaa ei voisi käyttää.

Tuo Valkku ohjelma tuottaa mahdollisuuden opiskella erillaisiin urheilu ammatteihin. Siis urheiluun liittyen tai jopa para-olympialaisiin pyrkiville vammais-urheilujoille. Itselläni iski silmään heti yksi linja, VALMENNUS. Olen jo suorittanut lumilautailun valmentajan tutkinnon ja siirryn siinä myös eteenpäin koko ajan. Ainut vaan, että tällä hetkellä sitä on niin vähän (joka tiistai) niin pitää päästä johonkin kouluun, että saa jotain tekemistä ja tämä Pajulahden Valkku olisi juuri sellainen linja ja ala mistä olisi hyötyä.

Koulu on sillälailla, että sinne mennään aina viideksi päiväksi viikossa, elikkäs arkipäiviksi ja viikonloppuna sitten kotio sieltä. Viikon aikana ei ole mitään muita kustannuksia kuin iltapala aina jokaiselle päivälle. Asuminenkin on siellä ilmaista.

Tutkinto on toisenalan tutkinto, joten minun ei tarvitse käydä siellä kaikkia kursseja. Tutkinto on muutenkin hyvä muille, jotka opettelevat itsenäiseen elämään. Tämä ei minua koske, kun asun jo omillani, mutta monille muille tämä on ensimmäinen "oma" asunto. Se vaatii kaikenlaisia asioita opeteltavan mitä ei koti puolessa ole joutunut tekemään. Tämä on myös turvallinen menetelmä toteuttaa tuota omillaan elämisen haavetta.






Tänne siis syksyllä 2015!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti